صحابه: جمع صاحب در لغت: اسم فاعل است از صحب یصحب، و در جمع آن گفته میشود؛ صحابه و أصاحیب(ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، دار صادر، بيروت، ج،1 ص519 ) و صاحب بمعناي ياران، همنشينان، همراهان، و نيز ياران پیامبر اسلام4 و کسانی که بخدمت پیامبر4 رسیده و مدتی با آن حضرت صحبت داشتهاند گفته میشود(عمید، حسن، فرهنگ عمید، مؤسسه انتشارات امیر کبیر ،1389، سی و هشتم ج1، ص820).
در اصطلاح: الف) در نگاه اهل سنت: هو من لقی النبی 4 یقظة، مؤمناً به، بعد بعثته، حال حیاته، و مات علی الإیمان.» یعنی کسی است که پیامبر 4 را ملاقات کرده باشد، آگاهانه به او ایمان آورده باشد، بعد از بعثتش، در حال حیاتش، و بر ایمان مرده باشد.[1]
ب) در نگاه شيعه: كلمهي صاحب جمع آن صِحاب، صَحابه، به معني: همدم، همراه، رفيق، يار، و معاشر است. و زماني آن را به كار مي برند كه دو نفر نسبتاً زمان درازي را در كنار هم با يكديگر گذرانيده باشند و اصولاً مصاحبت با طول زمان معاشرت ملازمت دارد. و نيز در زمان رسول خدا 4 به معاشران حضرتش صحابه رسول خدا ميگفتند، و كلمه ي صاحب و صحابه را بر كلمهي (رسول خدا) اضافه مي كردند. در زمان رسول خدا لفظ (صاحب) و (صحابه) نامي خاص براي ياران رسول خدا 4 نبود بلكه بعدها مسلمانان پيرو مذهب خلفا ياران پيامبر خدا 4 را (صحابي و صحابه) نام نهادند پس چنين نامگذاري از نامگذاريهاي مسلمانان و يا اصطلاح مخترعه است و ارتباطي به نامگذاري اسلامي ندارد.[2]
احمد حسين میگوید: از نظر شيعه واژه صحابه شامل كليه كسانى كه با پيامبر اكرم 4 همنشينى داشته، يا او را ديده، يا از او سخنى شنيده اند، مى شود، و مؤمن و منافق، فاسق و عادل، نيكوكار و زشتكار را فرا مى گيرد.
1. سخاوی، شمس الدین محمد بن عبد الرحمان، فتح المغیث، دار الکتب، لبنان، طبع اول، 1403.
[2] . عسگري، سيد مرتضي، مترجم: عطاء محمد سردارنيا، ویژگیها ودیدگاهای دومکتب در اسلام، ص 135-134، تهران، 1373.
[3] . یعقوب، احمد حسین، پژوهشـى در عـدالت صحـابه، ص3، مرکز تعلیمات اسلامی، بی تا، بی جا.
ای محقیق شما که ازنیروخاصی برای ادامه دادن برهرمطلب دلخواه تان هستید.
نظرات شما عزیزان:
.: Weblog Themes By Pichak :.